بازی Fate/Grand Order شاهکاری از سونی و به ابهت پوکمون گو!
بازی Fate/Grand Order شاهکاری از سونی و به ابهت پوکمون گو!
سونی نیز به عنوان یکی از غولهای بازیسازی خیلی بی سر و صدا پروژههای خود را برای تولید نسخه دیگری از پوکمون گو شروع کرد. ثمره این تلاشها بازی Fate/Grand Order است.
هر قدر که بازی پوکمون گو را تفسیر و تحلیل کنیم و از هیجانات بینظیری که در طول بازی تجربه خواهید کرد تعریف کنیم فایدهای ندارد؛ شنیدن کی بود مانند دیدن؟
پوکمون گو نمونهای اعجابانگیز از بازیهای نقش آفرینی است. بازی سادهای که هیچ وقت نوستالژی نمیشود؛ اما با وجود ساختمان متزلزل و سستی که دارد گیمرها را به شدت به خود درگیر کرده است.
یک موفقیت توخالی که حین پرسهزدن در خیابان شما را گیج میکند؛ اما به هر حال کمپانی نیاتیک به عنوان یکی از توسعه دهندگان برتر بازی های واقعیت مجازی به رویاپردازی پوکمونی کاربران، رنگ واقعیت بخشیده است.
همین موفقیتهای متوالی پوکمون گو باعث شد سایر کمپانیهای سرشناس نیز دست به کار شوند. سونی هم این بار با بازی Fate/Grand Order طوفان به پا کرده است!
البته قبلا خبر انتشار نسل آینده بازی های نینتندو به گوش رسیده بود و این کمپانی قبل از سونی با عرضه پوکمون گو موفقیتی انفجاری به ثبت رساند.
بازی Fate/Grand Order یک نبرد پرچالش است که با الهام از انیمیشن Fate ساخته شده است. در این بازی دیگر خبری از پوکمون گوهای رنگارنگ نیست؛ شما با شخصیتهای تاریخی از جمله جولیوس سزار، لئوناردو داوینچی و ژاندارک سرو کار دارید که قرار است بخشی از مصائب بشر را برطرف کنند.
همان طور که میبینید شاهکار سونی نه به اندازه پوکون گو بلکه خیلی یشتر از آن به واسطه شخصیتها با ابهتتر است!
جذابیتهای دنیا مُدرن پوکمون گو را رها کنید؛ این بار با ما در مطلب امروز هات اپ نیوز و شاهکاری به ابهت پوکمون گو همراه باشید.
بررسی بازی Fate/Grand Order سونی
Sony Fate/Grand Order game That’s as Big as Pokemon Go
چندی پیش خبری مبنی بر سقوط پوکمون گو و پیشی گرفتن کلش آف کلنز در هات اپ نیوز منتشر شد؛ سقوطی که نشان داد اگرچه پوکمون گو محبوبیت زیادی دارد اما با ظهور بازیهای دیگر تا حد زیادی تب و تاب این بازی فروکش کرده است.
سونی کمپانی ژاپنی موفقی است که فقط به واسطه همین بازی در ژاپن به عنوان پردرآمدترین کمپانی بازیسازی سال این کشور شناخته شده است.
بازی Fate/Grand Order از زمان انتشارش در جولای 2015 بالغ بر هفت میلیون دلار درآمد داشته است! درآمدی که خیلی بیشتر از درآمد پوکمون گو بوده است.
نسخه اندروید پوکمون گو بعد از 104 روز و نسخه iOS بعد از 55 روز به این درآمد رسیدند.
درآمد بازی Fate/Grand Order فراتر است
Damian Thong آنالیزور ژاپنی معتقد است تعامل و علاقهای که کاربران نسبت به این بازی نشان دادهاند خیلی بیشتر از پوکمون گو است.
سونی هم از همین تعامل سود خوبی تاکنون داشته است. اگر چه نسخه پایه این بازی به صورت رایگان عرضه شده است اما با پرداخت درون برنامهای کاربران میتوانند از بازی Fate/Grand Order با گیمپلی و شخصیتهای ارتقا یافته استفاده نمایند.
پیشتازی سونی در بازیسازی
مسلما استراتژی سونی در اهمیت دادن به بازی های موبایلی این کمپانی را در یک دوره سه ماهه به اینجا رسانده است.
طی آخرین گزارشی که توسط Kenichiro Yoshida مدیر مالی سونی، ارائه شده است این کمپانی قصد دارد به حرکت مثبت خود ادامه دهد.
جالب است بدانید موسیقی متن بازی به گردش مالی بخش موسیقی سونی تا 23 درصد بیش از گذشته کمک نمود. بنابراین سود این بخش از کمپانی به 16.5 بیلیون ین ژاپن رسید.
درآمد کلی هم با 8 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 150 بیلیون ین افزایش پیدا کرد.
موفقیت سونی در بازیسازی و تولید گیم با معرفی بازی Fate/Grand Order نشان داد که چه قدر رویکرد سونی نسبت به گذشته تغییر یافته است.
این در حالی است که سونی به صورت همزمان به دلیل تولید تلویزیونهای آینده، دوربینهای دیجیتال و محصولات سخت افزاری رقابت سختی با کمپانیهای رقیب دارد و این تمرکز دو جانبه دقیقا مثل حرکت در لبه پرتگاه برای سونی میباشد.
احتمالا انتشار عناوین بیشتر بازیها در ماههای آینده همین رقبا را شگفت زده کند.
ایده تولید بازی Fate/Grand Order
سونی از موبایل برای تولید بازیهای موبایلی مبتنی بر پلی استیشن استفاده کرد و به طور کلی از ایدههای قدیمی ایدههای جدیدتری میگیرد. اما این کمپانی این بار از گذشتهها الهام گرفته است.
مجموعه تلویزیونی سرنوشت و بازیهایی که اخیرا از استودیو Aniplex سونی منتشر شدند برای این کمپانی الهامبخش بودند. انیمیشن سرنوشت یا Fate در سال 1955 تولید شد.
Atsuhiro Iwakami مدیر 44 ساله استودیو سونی میگوید:
حدود 3 سال قبل زمانی که پیچیدگیهای انتخاب شخصیت و سیر بازی ما را سردرگم کرده بود از این انیمیشن استفاده کردیم و ایده گرفتیم.
این ایده با تلاش بخش موسیقی سونی همراه شد و سرمایهگذاری زیادی برای تولید بازی توسط این قسمت صورت گرفت.
در ساخت بازی Fate/Grand Order سه استودیو Aniplex، استودیو خلاق Type-Moon و شرکت DELiGHTWORKS با یکدیگر همکاری داشتند.
حتی زمانی که این بازی به صورت مستقل با پلی استیشن عرضه شد پشتیبانی مالی از جانب سونی متوقف نشد. چیزی که معمولا استارتاپها و ایدههای بزرگ را خاموش میکند!
Atsuhiro Iwakami میگوید: هر بار که آمار دانلود این بازی افزایش پیدا میکند توقعات ما هم بیشتر و بیشتر میشود.
روایت داستان بازی Fate/Grand Order
برخی از بازیها مثل Monster Strike و Clash Royale شاید در هیچ ژانر خاصی جای نگیرند. فقط بتوان آن ها را بازیهایی توصیف کرد که کاربر را گیج میکنند. البته Clash Royale در میان نامزدهای مراسم Game Awards 2016 جای داشت.
به هر حال این دو بازی ساختاری روایتی دارند. کاربر در دوران انقلاب آمریکا و امپراطوری روم سفر میکند و با سختیهای این مسیر خود را وفق می دهد.
مهمترین چیزی که این بازیها را زنده و تر و تازه نگه میدارد همین چالشهایی است که نویسندگان سعی دارند با استفاده از آنها کاربر را در مسیر بازی نگه دارند.
Iwakami درباره روایت بازی Fate/Grand Order میگوید:
اگر زمانی نویسندگان ما در طول روایت داستان به مشکل یا مانعی برخورد کنند روند تولید بازی به کلی متوقف میشود. در واقع روایت بازی مهمترین بخش برای شروع پیش تولید و ادامه تولید است.
تکنیک gacha
مشابه با اغلب بازی های ژاپنی، Fate/Grand Order نیز از طریق گیم پلی gacha کسب درآمد میکند. تکنیکی برای کسب درآمد از بازیهای موبایلی که کاربر را برای خرید محصولات مجازی که قبل از خرید هیچ آگاهی از آن ها ندارد ترغیب میکند.
این تکنیک در سال 2012 با محدودیتهایی رو به رو شد؛ چون کاربر خریدی را انجام میدهد که گاهی با خواستههایش مطابقت ندارد و احساسات او درگیر میشود.
در سال جاری شرکت CyberAgent برای ترغیب کاربران به پرداخت هزینههای چند هزار دلاری جهت پرداخت اقلام مجازی اقدامات مهمی انجام داد.
پیشرفت های بازی Fate/Grand Order
این بازی از زمان انتشار تا به حال تغییرات زیادی داشته است. Fate/Grand Order در چین منتشر شده است و Iwakami از استقبال کاربران راضی است.
در سایر کشورهای آسیایی نیز قرار است این بازی شبه پوکمون گو عرضه شود. توسعه در ایالات متحده، اروپا و دیگر بازارهای غربی از اهداف آینده سونی خواهد بود.
ForwardWorks استودیو جدید تازه تاسیس توسط سونی میباشد که قرار است به زودی مراحل ارتقا بازی به جای استودیو Aniplex در آن صورت گیرد.
علت جذابیت بازی
داستان بازی مهمترین نقطه جذابیت آن خواهد بود. هر چه قدر هم که در طراحی و فضاسازی خلاقیت و ابتکار به خرج دهید باز هم این سیر روایت داستان میباشد که قرار است کاربر را به دنبال خود بکشاند.
دقیقا مثل مجموعههای تلویزیونی که باید کشش لازم را برای بیننده داشته باشند. هر شکافی که در داستان ایجاد شود میتواند در عین چالشهایی که ایجاد میکند تولید بازی و بهبود آن را با مشکل مواجه کند. در نتیجه تعداد دانلود هم پایین میآید.
موسس شرکت Kantan Games معتقد است سونی در استودیو Aniplex به خوبی توانسته است با حفظ شخصیت ها و روایت جذاب داستان از کاهش دانلود جلوگیری کند.
محصولات آینده سونی
کمپانی سونی در استودیو Aniplex مشغول فعالیت برای توسعه بازی های جدید است. بازی Band Yaroze که در ماه اکتبر عرضه شد با الهام از شکل گیری یک گروه موسیقی راک تولید شد؛ اما خب نتوانست جایگاه خوبی در میان رقبا پیدا کند.
در مارس سال آینده هم قرار است سری انیمیشنی Puella Magi Madoka Magica تولید شود.
هر چند که تکرار موفقیت بازی Fate/Grand Order مشکل است اما از محبوبیت این بازی نزد کاربران میتوان برای رشد سری انیمیشنی که قرار است در مارس منتشر شود استفاده نمود.
سونی شاید از بسیاری از کمپانیهای مثل کمپانی بازی سازی Playrix بزرگتر باشد؛ اما فعلا در تولید بازی آسیا را هدف خود قرار داده است.
سخن آخر:
به نظر میرسد سونی برای موفقیت بیشتر در عرصه تولید بازیهای موبایلی به دو فاکتور اساسی دیگر نیاز دارد: تست و ارزیابی و ریسک پذیری بیشتر!
اگر این دو عامل با اصول فعلی سونی آمیخته شوند احتمالا سونی در دنیای بازیسازی تا سال 2020 بیرقیب شود.
تجربه و نظرات شما؟
به نظر شما بازهم شاهد خلق یک شاهکار دیگر مانند بازی Fate/Grand Order و به ابهت پوکمون گو خواهیم بود؟
Source: bloomberg